U3F1ZWV6ZTIyNTcxMDU5MjMwNDM3X0ZyZWUxNDIzOTc3NTkwMTM4Mg==

تعمل إيه لو اتقبض عليك لأي سبب؟؟

 تعمل إيه لو اتقبض عليك لأي سبب؟؟





1- لا تستدرج لأى دردشة شفوية حول موضوع اتهامك قبل البدء فى التحقيق المكتوب.

2- الإجابات النموذجية (غير صحيح / لم يحدث / لا اعرف / لا اتذكر ) .

3- مهما اتغيرت صيغة السؤال خلى إجابتك ثابتة .

4- انكر أى علاقة ليك بالمضبوطات لو كان فيه وقول ليست ملكي ولا اعرف عنها حاجة .

5- اذا طلب منك باسورد التليفون أو الفيسبوك قول غير متذكر لأنه وارد إن معاليك تكون متصور ببندقية أو شئ ممنوع كمان الطلب ده غير قانوني .

6- النيابة مسؤولة عن اتهامك والتحقيق معاك فالمفروض تبقى محايدة وفى نفس الوقت ترجح إدانتك فى النهاية - عقم فى النصوص اللى بتنظمها - وبالتالى لا تفكر المحقق هيكون فى صفك إلا من رحم ربي وشخص منصف .

7- المحامي دوره فى التحقيق إنه يرااااااقب التحقيق يعنى لو شايفه ماشي تمام ومضبوط ممكن لا يتكلم ولا كلمة ، والمحامي يعمل إيه وميعملش إيه دي ليست قصتك ما دمت اخترت محامي أمين ومجتهد
كمان لا تحاول تسأله أو تطلب منه إجابات بعنيك أثناء التحقيق لأن دا بيوتر المحقق وبيخليه يرجح إدانتك ويشككه فيك أكثر .

8- لو أثناء تفتيشك أو تفتيش منزلك تم أخذ أى شئ ولم تجده فى النيابة إذكره فى أقوالك واتهم القائم بالتفتيش بسرقته .

9- اذا تم التعدى عليك بالضرب أو السب - وإن كان دا قل مؤخراً - إتاكد إنك تذكر دا أمام النيابة ولو فيك إصابات اطلب عرضك على الطب الشرعى .

10- المواعيد مهمة من حق الجهة اللي قبضت عليك تحتفظ بيك 24 ساعه فقط قبل عرضك على النيابة لو قعدوك أكتر من كدا إتاكد إنك تذكر الميعاد الحقيقي اللى اتقبض عليك فيه .

11- دائما أول سؤال ليك بيبقى معاك محامي ؟؟؟
هنا تجاوب ب نعم وتذكر إسمه الثلاثى وتتمسك بحضوره وترفض حضور أى محامي تانى تندبهولك النيابة ولا تقلق هما اللى ملزمين يجيبولك المحامى بتاعك ولو أصروا على إنتداب محامي غير محاميك ارفض الإجابة على اسئلتهم ودا حقك .

12- بالنسبة للسؤال الخاص ب هل معك شهود نفى ؟؟؟
اذا فيه شهود على واقعتك أو على القبض عليك وأنت متأكد إنهم هيشهدوا إذكر أسمائهم ، ولو غير متأكد قول كان فيه ناس كتير موجودة إنما لا تقول لا إلا لو فعلا لم يكن فيه شهود .

13- هيكون فيه أسئلة من نوعية هل تعرف الضابط فلان لو تعرفه قول آه والسؤال اللى بعده هيكون هل فيه بينك وبينه خلافات لو فيه قول نعم ولا تخاف لو قلت لا هيكون فيه سؤال بيقول ما تفسيرك لما سطره الضابط فلان فى محضره (يعنى بيقول عليك كدا ليه) هنا تجاوب بانه أكيد مطلوب منه عدد قضايا علشان كدا لفقلى الإتهام دا.
لمزيد من الاستفسارات والمعلومات الاتصال على رقم 0096550424375



تعليقات
الاسمبريد إلكترونيرسالة